Podatki i procedury podatkowe
21.10.2022 r.
2 min

Strój firmowy a obowiązki podatkowe

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Podatki i procedury podatkowe
21.10.2022r.
2 min

W dużym uproszczeniu można przyjąć, że w skład odzieży firmowej (służbowej) będą wchodziły takie elementy garderoby, których noszenie należy do obowiązków pracownika. „Odzież służbowa to specjalna odzież noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystywanie jej do celów osobistych np. mundur, odzież robocza (kombinezon, fartuch), odzież reprezentacyjna, charakterystyczna dla firmy poprzez barwę, krój, logo itp.”. (interpretacja indywidualna Trzeciego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 26 stycznia 2007 r., sygn. nr 1473/WP/415/789/42/07/JK). Warto zwrócić uwagę, że przepisy prawa pracy nie odnoszą się do tego rodzaju odzieży. Regulacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy stanowią jedynie o odzieży ochronnej i roboczej.

Obowiązujący u danego pracodawcy dress code, określony wewnętrznymi przepisami w zakładzie pracy, powinien zostać zapewniony przez pracodawcę. Powinien on przekazać pracownikowi stosowne ubrania albo zwrócić pracownikowi środki, które ten przeznaczył na ich zakup.

W art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca przewidział, iż wolna od podatku jest wartość ubioru służbowego (umundurowania) lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór, jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika.

Zatem należy przyjąć, że jeżeli umowa o pracę, regulamin pracy albo inne akty wewnętrzne nakładają na pracownika konieczność stosowania ściśle określonego stroju podczas wykonywania obowiązków służbowych, a strój ten spełnia warunki odzieży służbowej/firmowej to wartość takich ubrań nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód pracownika.