Mega rabaty na BLACK WEEK! Zapisz się do 29.11.2024 r. i użyj kodu BW.PCKP
Odbierz aż 30% zniżki na wszystkie nasze szkolenia, kursy i Live Meetingi.

Prawo Pracy
24.03.2023 r.
2 min

Czy będą nowe stawki za korzystanie przez pracowników z prywatnych samochodów elektrycznych, hybrydowych i innych o napędzie alternatywnym do celów służbowych?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Prawo Pracy
24.03.2023r.
2 min

Senat przyjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym 8 marca 2023 roku. Izba wyższa Parlamentu doprecyzowała katalog pojazdów, które mogą być wykorzystywane przez pracowników do celów służbowych. Zgodnie z zaproponowanym brzmieniem art. 34a ust. 1: na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, w tym stanowiące pojazd elektryczny lub pojazd hybrydowy w rozumieniu odpowiednio art. 2 pkt 12 i 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083, 1260 i 2687) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy, motocykle i motorowery, niebędące własnością pracodawcy.

Na stronie internetowej Senatu można znaleźć informację, że „celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie rozwiązań prawnych pozwalających na zwrot pracownikom kosztów używania prywatnych samochodów o napędzie alternatywnym, do celów służbowych związanych z wykonywaniem pracy na rzecz pracodawcy. Proponowana zmiana służy również ujednoliceniu przepisów w dziedzinie używania pojazdów prywatnych do celów służbowych oraz służbowych do celów prywatnych.”

Jeżeli nowe brzmienie przywołanego przepisu wejdzie w życie to pociągnie to za sobą konieczność zmiany rozporządzenia ustalającego warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów, uwzględniając rodzaj pojazdu mechanicznego, moc silnika lub pojemność silnika oraz limit kilometrów w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, właściwych ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika. Obecnie ten zakres reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia z dnia 25 marca 2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Projekt senacki nie jest popierany przez stronę rządową. Ta pracuje nad własną inicjatywą wychodzącą naprzeciw zmianom w motoryzacji.