21.05.2017 r.
3 min

Czy pracownik może wystąpić za pomocą poczty elektronicznej o sprostowanie treści świadectwa pracy?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
21.05.2017r.
3 min

Ustawodawca przyznając pracownikowi prawo do wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy nie określił formy, w jakiej przedmiotowy wniosek powinien zostać złożony. Stosownej regulacji nie zawiera ani art. 97 k.p., ani rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 2292 z późn. zm.)

Do niedawna, ze względów dowodowych, jako wyłącznie właściwą do wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy wskazywano formę pisemną.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1311), zwanej dalej ustawą nowelizującą, do polskiego systemu prawnego została wprowadzona forma dokumentowa czynności prawnej. Nowe przepisy zaczęły obowiązywać z dniem 8 września 2016 r.

Zgodnie z dyspozycją dodanego przez ustawę nowelizującą do Kodeksu cywilnego art. 773 dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią. Pojęciem dokumentu można zatem objąć np. wiadomości e-mail, SMS czy też pliki komputerowe.

Novum stanowi również art. 772 k.c. W myśl tego przepisu do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Oznacza to, iż forma dokumentowa czynności prawnej zostanie zachowana, jeżeli oświadczenie woli zostanie złożone w postaci dokumentu w rozumieniu art. 773 k.c. w taki sposób, aby możliwe było ustalenie tożsamości osoby składającej przedmiotowe oświadczenie.

Na podstawie odesłania z art. 300 k.p. przepisy Kodeksu cywilnego mają zastosowanie w sprawach nieuregulowanych w Kodeksie pracy. Do kwestii nieuregulowanych w Kodeksie pracy należy w szczególności forma czynności prawnych.

Mając na względzie powyższe, za dopuszczalne w aktualnym stanie prawnym uznać należy złożenie wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w formie wiadomości e-mail. Składając wniosek w tej formie pracownik powinien jednak pamiętać, iż winien on zostać złożony w taki sposób, aby możliwe było zapoznanie się przez adresata z jego treścią oraz ustalenie osoby składającej to oświadczenie. W celu uzyskania pewności, iż adresat otrzymał wniosek, pracownik może zastosować opcję potwierdzenia doręczenia wysłanej wiadomości.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

[email protected]

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

[email protected]