10.07.2018 r.
3 min

Różnice między premią a nagrodą pracowniczą

Ekspert PCKP

Skopiuj link
10.07.2018r.
3 min

Nagroda została uregulowana w Kodeksie pracy. Zgodnie art. 105 Kodeksu pracy pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika. Premia natomiast nie została uregulowana wprost w Kodeksie pracy i najczęściej wynika tylko z wewnętrznych postanowień obowiązującego u danego pracodawcy układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania albo też bezpośrednio z umowy o pracę konkretnego pracownika.

Decydującym kryterium pozwalającym na rozróżnienie premii od nagrody jest to, czy odpowiednie akty prawne (układy zbiorowe, regulaminy lub umowy o pracę) przewidują z góry skonkretyzowane i zobiektywizowane (podlegające weryfikacji) przesłanki nabycia prawa do świadczenia lub przesłanki prowadzące do jego pozbawienia albo obniżenia (tak zwane reduktory). Jeżeli tak jest, to w takim przypadku mamy do czynienia z premią, której pracownik może skutecznie dochodzić od pracodawcy, wykazując spełnienie przesłanek nabycia prawa. Wtedy premia ma roszczeniowy charakter i jest zwykle określana jako premia regulaminowa.

Nagroda (określana jako premia uznaniowa) nie ma zaś charakteru roszczeniowego i nie stanowi składnika wynagrodzenia za pracę (wyrok SN z 20.7.2000 r., sygn. akt I PKN 17/00). Jej uznaniowy charakter polega na tym, że zarówno przyznanie jej pracownikowi, jak i określenie wysokości nagrody należy do zakresu swobodnego uznania pracodawcy, a stosowne postanowienie w regulaminie wynagradzania nie jest konieczne. Nagrody nie można od pracodawcy w żaden sposób wyegzekwować, natomiast premię regulaminową – jeżeli zostaną spełnione określone przesłanki – tak.

Zaznaczyć też należy, że samo istnienie regulaminu premiowania nie przesądza jeszcze o charakterze premii. Może być bowiem i taka sytuacja, że regulamin ten wprawdzie będzie przewidywał prawo do premii, ale nie będzie zawierał żadnych obiektywnych przesłanek jej przyznawania i ustalania jej wysokości, pozostawiając to swobodnemu uznaniu pracodawcy. W przypadku gdy regulamin przyznawania premii nie precyzuje szczegółowych i sprawdzalnych kryteriów ustalania jej wysokości, to premia ta ma w istocie charakter uznaniowy (nagrodowy), a pracownik nie może w postępowaniu sądowym skutecznie podważać oceny zakładu pracy co do wysokości tej premii.