Zawarcie umowy o pracę
Zgodnie z projektem umowa o pracę będzie mogła zostać zawarta w formie pisemnej lub elektronicznej. W przypadku gdy umowa o pracę nie zostanie zawarta w wymaganej przez prawo formie pracodawca będzie obowiązany przed dopuszczeniem do pracy potwierdzić pracownikowi w formie pisemnej lub elektronicznej ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
Forma pisemna lub elektroniczna zostanie też zastrzeżona dla udzielenia pracownikowi informacji określonych w art. 29 § 3 k.p. i w art. 291 § 2 k.p., poinformowania pracownika o zmianie warunków, o których mowa w art. 29 § 3 pkt 1-4 k.p. i w art. 291 § 2 k.p., oraz o objęciu układem zbiorowym pracy i o jego zmianie. Zmiana warunków umowy o pracę również będzie wymagała formy pisemnej lub elektronicznej.
Rozwiązanie umowy o pracę
Ustawodawca planuje art. 30 § 3 k.p. nadać nowe brzmienie, zgodnie z którym oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić w formie pisemnej lub elektronicznej.
Również dla konsultacji zamiaru rozwiązania umowy o pracę na czas nieokreślony z zakładowymi organizacjami związkowymi zostanie zastrzeżona zarówno forma pisemna, jak i elektroniczna. Zgłoszenie przez zakładową organizację związkową zastrzeżeń w formie elektronicznej nie będzie jednak wymagało opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Możliwość wyboru pomiędzy formą pisemną lub elektroniczną zostanie przewidziana także dla oświadczenia pracodawcy o wypowiedzeniu warunków pracy i płacy, oświadczenia pracownika w przedmiocie wypowiedzenia zmieniającego oraz oświadczenia pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia.
Forma elektroniczna
Elektroniczna postać dokumentów może powstać w wyniku tworzenia dokumentów elektronicznie lub poprzez dygitalizowanie akt papierowych.
W uzasadnieniu projektu wyjaśniono, iż w przypadku tworzenia dokumentów związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych w formie elektronicznej, część z nich powinna być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wymagają tego dokumenty, w których pracownik i pracodawca składają oświadczenia mające istotny wpływ na przebieg zatrudnienia. Natomiast dokumenty mające na celu przekazanie pracownikowi informacji nie wymagają opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
[email protected]
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta