18.01.2017 r.
3 min

Zawarcie i rozwiązanie umowy o pracę przy użyciu formy elektronicznej

Ekspert PCKP

Skopiuj link
18.01.2017r.
3 min

Zawarcie umowy o pracę

Zgodnie z projektem umowa o pracę będzie mogła zostać zawarta w formie pisemnej lub elektronicznej. W przypadku gdy umowa o pracę nie zostanie zawarta w wymaganej przez prawo formie pracodawca będzie obowiązany przed dopuszczeniem do pracy potwierdzić pracownikowi w formie pisemnej lub elektronicznej ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.

Forma pisemna lub elektroniczna zostanie też zastrzeżona dla udzielenia pracownikowi informacji określonych w art. 29 § 3 k.p. i w art. 291 § 2 k.p., poinformowania pracownika o zmianie warunków, o których mowa w art. 29 § 3 pkt 1-4 k.p. i w art. 291 § 2 k.p., oraz o objęciu układem zbiorowym pracy i o jego zmianie. Zmiana warunków umowy o pracę również będzie wymagała formy pisemnej lub elektronicznej.

Rozwiązanie umowy o pracę

Ustawodawca planuje art. 30 § 3 k.p. nadać nowe brzmienie, zgodnie z którym oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić w formie pisemnej lub elektronicznej.

Również dla konsultacji zamiaru rozwiązania umowy o pracę na czas nieokreślony z zakładowymi organizacjami związkowymi zostanie zastrzeżona zarówno forma pisemna, jak i elektroniczna. Zgłoszenie przez zakładową organizację związkową zastrzeżeń w formie elektronicznej nie będzie jednak wymagało opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Możliwość wyboru pomiędzy formą pisemną lub elektroniczną zostanie przewidziana także dla oświadczenia pracodawcy o wypowiedzeniu warunków pracy i płacy, oświadczenia pracownika w przedmiocie wypowiedzenia zmieniającego oraz oświadczenia pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Forma elektroniczna

Elektroniczna postać dokumentów może powstać w wyniku tworzenia dokumentów elektronicznie lub poprzez dygitalizowanie akt papierowych.

W uzasadnieniu projektu wyjaśniono, iż w przypadku tworzenia dokumentów związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych w formie elektronicznej, część z nich powinna być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wymagają tego dokumenty, w których pracownik i pracodawca składają oświadczenia mające istotny wpływ na przebieg zatrudnienia. Natomiast dokumenty mające na celu przekazanie pracownikowi informacji nie wymagają opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

[email protected]

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

[email protected]