24.08.2016 r.
3 min

Nowe zasady zatrudniania pracowników tymczasowych według projektu MRPiPS

Ekspert PCKP

Skopiuj link
24.08.2016r.
3 min

W świetle europejskiej dyrektywy…

Zgodnie z art. 4.1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej uzasadnione są tylko ze względu na interes ogólny związany w szczególności z:

  • ochroną pracowników tymczasowych,
  • wymogami zdrowia i bezpieczeństwa w pracy lub
  • potrzebą zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku pracy i
  • zapobiegania nadużyciom.

Jak wynika z polskich obecnych regulacji?

Aktualnie ustawodawca przewiduje trzy podstawowe ograniczenia w zatrudnieniu u pracodawcy użytkownika. Wskazano je w art. 8 ustawy z dnia 09.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Pracownik tymczasowy obecnie nie może być zatrudniony:

  • przy pracy szczególnie niebezpiecznej – w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 23715 Kodeksu pracy,
  • na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku;
  • na stanowisku pracy, na którym, w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Jakie zmiany proponuje polski ustawodawca?

W projekcie z 12.07.2016 r. proponuje się doprecyzowanie przypadków, w których nie może być powierzana praca tymczasowa w sytuacji wcześniejszego zwolnienia przez pracodawcę użytkownika jego stałego pracownika z przyczyn nie leżących po stronie takiego pracownika. Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 8 pkt 3 ustawy pracownikowi tymczasowemu nie będzie mogła być powierzona praca tego samego rodzaju jak praca wykonywana przez pracownika pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, jeżeli taka praca miałaby być wykonywana w jakiejkolwiek jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika położonej w gminie, w której znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której był zatrudniony zwolniony pracownik.

Oznacza to, iż – po pierwsze – „stanowisko pracy” zastąpione będzie „rodzajem pracy”, a po drugie – zakaz obejmie pewien konkretny obszar terytorialny.

Z uzasadnienia MRPiPS…

Ministerstwo w uzasadnieniu projektu wskazuje projektu, iż „pojawiły się jednakże praktyki obchodzenia tego przepisu poprzez zatrudnianie pracowników tymczasowych do wykonywania takiej samej pracy jak praca, którą wykonywał zwolniony pracownik pracodawcy użytkownika, lecz na innym bądź zbliżonym nazwą stanowisku pracy. Takie działania pośrednio ułatwia także brak obowiązku informowania agencji pracy tymczasowej przez pracodawcę użytkownika o niewystępowaniu okoliczności uniemożliwiających rozpoczęcie wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz pracodawcy użytkownika, o których mowa w przedmiotowym przepisie”.