22.09.2017 r.
4 min

Czy pracodawca może zakazać korzystania z prywatnego telefonu komórkowego w pracy?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
22.09.2017r.
4 min

Ustawodawca nie uregulował zasad korzystania przez pracowników z prywatnych telefonów komórkowych w godzinach pracy. Stosowne postanowienia mogą się jednak znaleźć w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w regulaminie pracy) lub w umowie o pracę. Na pracodawcy spoczywa bowiem obowiązek organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy (art. 94 pkt 2 k.p.). Prowadzenie przez pracowników w godzinach pracy prywatnych rozmów telefonicznych ma niewątpliwie negatywny wpływ na świadczoną przez nich pracę, w szczególności na jej efektywność.

Pracownik obowiązany jest stosować się do określonych przez pracodawcę zasad korzystania z prywatnych telefonów komórkowych. Rzeczona powinność wynika z art. 100 § 1 k.p. Stanowi on, iż pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Co więcej, przepis art. 100 § 2 pkt 2 k.p. nakłada na pracownika obowiązek przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku.

Określając zasady korzystania w godzinach pracy z telefonów prywatnych pracodawca musi działać ostrożnie. Przepis art. 94 Konstytucji zapewnia bowiem każdemu obywatelowi wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony.

Wolność komunikowania się obejmuje m.in. prawo do używania prywatnego telefonu komórkowego. Oznacza to, iż pracodawca wprowadzając całkowity zakaz używania prywatnego telefonu komórkowego w godzinach pracy, który nie ma swojego źródła w przepisach ustawy, narusza konstytucyjną wolność komunikowania się.

Całkowity zakaz używania telefonów komórkowych może zostać również uznany za nadużycie przez pracodawcę prawa podmiotowego (art. 8 k.p.), a także za naruszający dobra osobiste pracownika, do których ochrony pracodawca jest zobowiązany na podstawie art. 111 k.p.

W celu uchronienia się przed zarzutem naruszenia wolności konstytucyjnych i dóbr osobistych pracowników, a także nadużycia praw podmiotowych, pracodawca ustalając zasady korzystania z prywatnych telefonów komórkowych powinien działać racjonalnie. W szczególności powinien pamiętać, iż podczas przerw w pracy pracownik powinien mieć nieograniczone prawo korzystania z prywatnego telefonu komórkowego. Pracodawca powinien również pozwolić na korzystanie przez pracowników z telefonów komórkowych w razie nagłych wydarzeń życiowych, np. w celu poinformowania pracownika o wypadku, w którym poszkodowany został członek jego rodziny.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

[email protected]

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

[email protected]